مجله پزشکی و سلامت کلینیک تبسم

سوالات سکته مغزی با پاسخ دکتر روزبه کاظمی

 

خستگی و خواب آلودگی زیاد در سکته مغزی ، علل و راهکارها


تماس با کلینیک تبسم جهت مشاوره سکته مغزی و رزرو نوبت

  • شماره تلفن:   ۶۶۵۶۴۶۷۴   |   ۶۶۴۳۶۲۹۱
  • ارسال درخواست ویزیت و مشاوره آنلاین سکته مغزی از طریق واتسپ : 09355354332
  • زمان پاسخگویی: ساعت ۹ الی ۲۱

خستگی و خواب آلودگی در بیماران مبتلا به سکته مغزی عارضه ای بسیار شایع است ولی آنچه مهم است تشخیص طبیعی یا غیر طبیعی بودن این عوارض است.
بیماران دچار سکته مغزی به دلایل مختلف از جمله کاهش فعالیت مغزی ، ضعف عضلانی و نیز کاهش ظرفیت قلبی – ریوی به ویژه در چند هفته تا چند ماه ابتدای بیماری به طور قابل توجهی مستعد خستگی ونتیجتا پرخوابی خواهند بود که این پدیده با درمانهای توانبخشی و بازسازی قدرت و ظرفیت حرکتی بیمار به تدریج کاهش خواهد یافت.
خواب آلودگی و کاهش سطح هوشیاری در فاز حاد ( چند روز اول ) بیماری می تواند هشداری از بروز عوارض خطرناکی چون ورم مغزی ( افزایش فشار مغز ) ، هیدروسفالی ، آسیب و اختلال در ساقه مغز ، وقوع عفونتهای مختلف بویژه پنومونی ( ذات الریه ) ، عفونت ادراری و زخم بستر به طور شایعتر باشد که نیاز مند تشخیص و درمانهای سریع خواهند بود.
یکی از علل نسبتا شایع دیگر تجویز و مصرف داروهای خواب آور ( سداتیو ) از انواع مختلف است مانند داروهای ضد تشنج ، ضد اضطرابها و ضد افسردگی ها و داروهای خوراکی ضد اسپاسم . که در صورتیکه به جا و یا با دوز مناسب تجویز نشوند علاوه بر عارضه خواب آلودگی ، روند بهبود و بازسازی مغزی بیمار را نیز مختل خواهند کرد.
اختلالات خلقی بویژه افسردگی نیز برای بیماران بسیار شایع است که خود می تواند عامل مهمی در تشدید خستگی و خواب آلودگی باشد.
اختلالات خواب بویژه وقفه تنفسی در خواب ( SAD ) در بیماران مبتلا به آسیب مغزی یکی از عوامل مهم خواب آلودگی روزانه است که اغلب با کاهش تمرکز ، تحریک پذیری و افت خلق در طول روز همراه است.
وسعت و منطقه آسیب نیز می تواند در شیوع خواب آلودگی و سطح هوشیاری بیمار دخالت داشته باشد ، به طوریکه در سکته های وسیع تر ، آسیب نیمکره راست و یا ساقه مغز ،  اختلالات هوشیاری – شناختی به طور شایعتری دیده می شوند.
قدم اول در برخورد با این عارضه بررسی علل و عوامل احتمالی زمینه ای توسط پزشک مجرب است که مهمترین آنها مورد اشاره قرار گرفت.

درمان براساس اصلاح عامل بوجود آورنده ، تعدیل دوز داروها و حذف داروهای غیر ضروری ، شروع هر چه سریعتر برنامه های جامع توانبخشی و ندرتا استفاده از برخی داروها و روشهای محرک مغز ( مانند r TMS ) می باشد.

کلینیک تبسم اولین و بهترین مرکز توانبخشی سکته مغزی می باشد که افتخار دارد بیماران بسیار زیادی بعد از مراجعه به کلینیک تبسم با بهترین نتیجه گیری به ادامه زندگی خود پرداخته اند . و همچنین توانبخشی سکته مغزی در منزل و مراقبت از سکته مغزی در منزل توسط کلینیک توانبخشی تبسم انجام می شود .

 



مدیر کلینیک تبسم
 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.