مجله پزشکی و سلامت کلینیک تبسم

سوالات سکته مغزی با پاسخ دکتر روزبه کاظمی

 

زمان طلایی، گلدن تایم (Golden Time) در درمان سکته مغزی


تماس با کلینیک تبسم جهت مشاوره سکته مغزی و رزرو نوبت

  • شماره تلفن:   ۶۶۵۶۴۶۷۴   |   ۶۶۴۳۶۲۹۱
  • ارسال درخواست ویزیت و مشاوره آنلاین سکته مغزی از طریق واتسپ : 09355354332
  • زمان پاسخگویی: ساعت ۹ الی ۲۱

زمان طلایی درمان سکته مغزی

امروزه، از اصطلاح زمان طلایی یا گلدن تایم (Golden Time)  در دو مرحله مختلف از سکته مغزی استفاده می شود:


۱. فاز فوق حاد (Hyper acute Phase)

  فاز فوق حاد که به ۶ ساعت اول پس از بروز حمله سکته مغزی گفته می‌شود. زمان طلایی یاگلدن تایمی در این فاز مصطلح است که علت آن امکان اقدامات درمانی سریع مثل  رفع لخته با تزریق داروهای حل‌ کننده لخته( مثلا rTPA) و  رفع انسداد به روش‌هایبرید دیگر است.
در صورتیکه بیمار بویژه (پیش) از ۳ ساعت از بروز علائم خود را به بیمارستان برساند ، ممکن است با استفاده از روش‌های رفع انسداد در سکته های ایسکمیک، میزان آسیب کاهش یافته و از گسترش بیشتر آن جلوگیری شود.
این مساله سبب بهبود پیش آگهی بیمار از نظر مرگ ومیر و میزان نواقص و ناتوانی‌های آینده بیمار در فاز توانبخشی خواهد شد.
البته باید توجه داشت در انواع غیر ایسکمیک ( انواع غیر گرفتگی عروق) مسئله زمان طلایی یا گلدن تایم کمتر مصطلح است و حتی در موارد ایسکمیک در زمان طلایی، همه بیماران واجد شرایط استفاده از روش‌های متداول حل لخته نیستند.

۲. فاز طلایی یا گلدن تایم توانبخشی سکته مغزی

به عنوان یک قانون کلی، توانبخشی بیمار دچار سکته مغزی باید هرچه سریعتر وحتی در ای سی یو ،در صورت امکان، متناسب با وضعیت بیمار شروع شود، چراکه توانبخشی سریعتر در بهبود بیشتر و کاهش نواقص جسمی بیمار بسیار موثر خواهد بود.
تا کنون زمان طلایی یا گلدن تایم  بهبود ناتوانی های بیمار در توانبخشی را ۳ ماه اول( برخی ۶ ماه اول را زمان طلایی مینامند) دانسته و پس از این زمان را زمان مناسبی برای شروع درمان و حتی گاها ادامه درمان نمی‌دانستند، چراکه در ۳ تا گاها ۶ ماه ابتدایی در صورتیکه بیمار به میزان و روش‌های مختلف توانبخشی تحت درمان قرار گیرد سرعت پیشرفت و میزان بهبود نواقص بسیا چشمگیر تر از پس از این دوران است، ولی با توجه به تحقیقات و مطالعات بسیار در طول سالهای گذشته تدریجا از این اصطلاح به نحو دیگری یاد می‌شود،  بدین معنی که زمان طلایی(Golden time) توانبخشی را تا سالهای بعد وحتی تمام عمر نامیده و پیشرفت رو به جلو با توانبخشی را در تمام زمانهای پس از بیماری می‌دانیم و جمله  "زمان طلایی یا گلدن تیم در سکته مغزی تمام طول عمر بیمار است" Golden time is Life time in strokeiRehabilitation
تدریجا جایگزین زمان محدود و نا امیده کننده ۳ ماه ابتدایی شده, البته باید تاکید کرد که در ۳ ماه( تا ۶ ماه) ابتدایی توانبخشی، بهبود بسیار سریعتر و کاملتری میسر است و پس از آن شیب سرعت و میزان بهبود کاهش میابد ولی این بدان معنا نیست که بیمار پس از ۶ ما و حتی چند سال، از نظر توانبخشی برای تغییرات بیشتر، کاندید نخواهد بود و شروع یا ادامه توانبخشی پس از این دوران بی‌فایده است.


پس با در نظر داشتن تعریف جامعتر زمان طلایی یا گلدن تایم بهبود در سکته مغزی هیچوقت دیر نست اگرچه گذشت زمان بیشتر میزان و سرعت توانبخشی را کمتر می‌کند.


مدیر کلینیک تبسم

 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.