مجله پزشکی و سلامت کلینیک تبسم

سوالات سکته مغزی با پاسخ دکتر روزبه کاظمی

 

عوارض سکته مغزی


تماس با کلینیک تبسم جهت مشاوره سکته مغزی و رزرو نوبت

  • شماره تلفن:   ۶۶۵۶۴۶۷۴   |   ۶۶۴۳۶۲۹۱
  • ارسال درخواست ویزیت و مشاوره آنلاین سکته مغزی از طریق واتسپ : 09355354332
  • زمان پاسخگویی: ساعت ۹ الی ۲۱

اولین عوارض سکته مغزی

سکته مغزی از ناتوان کننده ترین بیماری‌ها و عامل اصلی بسیاری از معلولیت ها در دنیا محسوب می‌شود، اگر چه عوارض سکته مغزی گاها ظرف چند دقیقه تظاهر میابند و بیمار را تا مدتها درگیر خود می‌نمایند ولی این بیماری بویژه در هنگام بروز و مراحل اولیه اغلب به خودی خود کشنده نیست و این عوارض سکته مغزیست که در کوتاه و بلند مدت بیمار را از پای در می‌آورد و به دلیل همین عوارض ثانویه است که این بیماری در اغلب کشورها سومین عامل مرگ ومیر در اثر بیماری محسوب می‌شود.
به همین دلیل دانستن علائم و بویژه عوارض سکته مغزی برای بیمار و خانواده او بسیار مهم بوده و می‌تواند روند زندگی او را تغییر دهد.

عوارض سکته مغزی که در هنگام بروز و ابتدای بیماری شایعترند 

ضعف یا فلج یک طرفه در دست و پا و حتی صورت از شایعترین عوارض سکته مغزی محسوب شده و معمولا در دست شدیدتر از پا تظاهر میابد.
ضعف یا فلج می‌تواند در ابتدا تنها به صورت اختلا حسی، گزگز و حتی خواب رفتگی در اندام بروز کند و بعدا به سمت ضعف عضلانی اندام پیشرفت کند و یا تنها به صورت اختلال حسی در دست، پا یا صورت باقی بماند.

اختلال در تکلم

اختلال تکلم و حرف زدن یکی دیگر از علائم و عوارض سکته مغزی است که می‌تواند به اشکال و شدتهای مختلفي بروز کند و گاها درمان آن بسیار پیچیده و طولانی است.
آسیب در مرکز درک گفتار می‌تواند سبب اشکال در فهمیدن صحبت‌های دیگران و یا فهمیدن جملات و کلمات نوشته شده نیز گردد که هیچ ربطی به سطح هوشیاری، حافظه و یا حواس دیگر ندارد و صرفا یک نوع اختلال گفتاری است.این مشکل گاها تنها به صورت مشکل در نامیدن دیده می‌شود و با اختلال حافظه اشتباه می‌شود.

اختلال در تعادل

یکی دیگر از عوارض سکته مغزی، اختلال تعادل و راه رفتن است.
بیمارانی که بویژه در مناطق مربوط به حفظ تعادل مثل مخچه، بخش‌هایی از ساقه مغز یا منطقه عقده قاعده ای دچار آسیب می‌شوند، بیشتر از ضعف یا فلج حرکتی، مشکل در تعادل و کنترل حرکت صحیح و دقیق دست و پا(آتاکسی)( Ataxia) دارند. این مسئله در موارد خفیف اگر مورد تشخیص و درمان صحیح قرار نگیرد می‌تواند سبب عوارض جدی ناشی از سقوط، افتادن و ضربات ناشی از آن شود.

اختلال در بینایی

اختلال بینایی یکی از عوارض سکته مغزی است که می‌تواند به شکل‌های مختلف از جمله اختلال میدان بینایی، دو بینی، تذی دید با یا بدون انحراف چشم دیده شود.
این مشکل گاها بدون همراهی ضعف یا فلج عضلانی در دست و پا پیش می آید و معمولا در آسیب های لوب پس سری و یا مغز میانی شدت و شیوع بیشتری داشته و درمان‌های پیچیده تری را نیز نیاز دارد.

اختلال در بلع

اختلال در بلع و مشکل در خوردن نیز یکی دیگر از عوارض سکته مغزیست که در بسیاری موارد کشنده و اغلب در تشخیص و درمان مورد غفلت واقع می‌شود.
بیمارانی که دچار سکته های وسیع شده و یا در ساقه مغز آسیب دیده اند، اغلب دچار اختلال در بلع، بویژه با مایعات و ورود نابحای مواد خوراکی به مجاری هوایی و ریه ها(آسپیراسیون) می‌شوند که این اختلال معمولا مهمترین عارضه سکته مغزیست که منجر به مرگ بیمار می‌شود.

کاهش سطح هوشیاری یاGCS:

گاها در سکته های وسیع و یا سکته های مناطق خاصی از ساقه مغز، بیمار دچار کاهش سطح هوشیاری از خواب آلودگی خفیف تا کوما به درجات مختلف گردد.
اگرچه این مسئله شیوع زیادی ندارد ولی بوی»ژه در خونریزی های پیشرونده مغزی یا تورم فزاینده در اطراف منطقه آسیب می‌تواند حیات بیمار را به مخاطره انداخته و در صورت عدم عکس العمل به موقع درمانی سبب مرگ یا بروز وضعیت نباتی(Vegetative State)  در بیمار شود.
درمان معمولا با مداخله جراحی و گاها استفاده از داروهای کاهنده فشار مغز است.

کلینیک توانبخشی تبسم

کلینیک توانبخشی تبسم یک مرکز تخصصی در زمینه درمان و بازگرداندن توانایی‌های بیماران مبتلا به سکته مغزی است. این کلینیک با مدیریت دکتر روزبه کاظمی و با بهره‌گیری از کادر درمانی مجرب و متخصص، روش‌های نوین و علمی، تجهیزات پیشرفته و خدمات جامع سعی دارد تا بیماران را از مراحل مختلف توانبخشی سکته مغزی عبور داده و به حداکثر استقلال و کیفیت زندگی آن‌ها کمک کند. کلینیک تبسم شامل واحدهای فیزیوتراپی، کاردرمانی، گفتاردرمانی، ارتوپدی فنی، مشاوره تغذیه و خدمات توانبخشی سکته مغزی در منزل است. هر یک از این واحدها با رعایت پروتکل‌های درمان سکته مغزی و هماهنگی با یکدیگر به نیازهای بالینی و فردی هر بیمار پاسخ می‌دهند. همچنین، کلینیک تبسم با برگزاری دوره‌های آموزشی برای بستگان بیماران سعی دارد تا آن‌ها نیز در فرآیند توانبخشی و درمان سکته مغزی همراه و حامی باشد.


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.