مجله پزشکی و سلامت کلینیک تبسم

سوالات سکته مغزی با پاسخ دکتر روزبه کاظمی

 

سندرم گیلن باره (GBS)


تماس با کلینیک تبسم جهت مشاوره سکته مغزی و رزرو نوبت

  • شماره تلفن:   ۶۶۵۶۴۶۷۴   |   ۶۶۴۳۶۲۹۱
  • ارسال درخواست ویزیت و مشاوره آنلاین سکته مغزی از طریق واتسپ : 09355354332
  • زمان پاسخگویی: ساعت ۹ الی ۲۱

یک بیماری خود ایمنی با شیوع نسبتا پایین است که سبب می‌شود بدن به اعصاب نخاعی خود به سرعت آسیب وارد ‌کند و آنها را به درجات مختلف تخریب کرده و سبب فلج عضلانی گردد.
.
این بیماری که اغلب به دنبال ابتلا به یک عفونت ویروسی ، واکسیناسیون ، پس از اعمال جراحی و یا اسهال باکتریایی کلید می‌خورد ،  با ضعف پیشرونده عضلانی دو طرفه از پاها( معمولا با علائم حسی همراه است) که ظرف چند ساعت تا چند روز به بالا گسترش میابد و حتی دستها و حتی عضلات تنفسی را فلج می‌کند.
.
جالب اینجاست که مغز در هیچ موردی دچار التهاب و یا اختلال عملکرد نمی‌شود و بیمار در تمامی مراحل از هوشیاری و آگاهی کافی برخوردار است.
.
این بیماری که می‌تواند موجب افزایش ضربان قلب ،افت فشارخون و بی اختیاری ادرار و حتی مدفوع  نیز  گردد ، در ۷۰ درصد بیماران بویژه در صورت تشخیص و درمان بموقع اولیه و انجام توانبخشی پس از ترخیص ) در ظرف ۶ ماه ، میتواند تا حد بسیار زیادی بهبود یابد و تدریجا  بیمار می‌تواند به زندگی باز گردد.
.
میزان مرگ ومیر در حدود ۵درصد است و پیش آگهی بهبود درموارد سن بالا ، شروع دیر درمان بیمارستانی ، وقوع به دنبال اسهال ، سرعت زیاد بروز و گسترش فلج ، ضعف شدید عضلانی به هنگام پذیرش و نیاز بیمار به تنفس کمکی( ونتیلاتور)‌ ، بدتر و امید به بهبود کمتر خواهد بود.
.
تشخیص با بررسی علائم بالینی، آزمایش مایع نخاعی و گرفتن نوار عصب و عضله صورت می‌گیرد.
اساس درمان معمولا با تعویض پلاسما و پادتن داخل رگی(IVIg) صورت می‌گیرد.
.
با مطالعات تاریخی و شرح حال های نقل شده ، به نظر می‌رسد اسکندر پس از اسهال عفونی و سپس ابتلا به این بیماری دچار فلج کامل شده و در سن ۳۲ سالگی زنده دفن می‌شود .

تا کنون با پیشرفت های بدست آمده در یک قدمی درمان بیماری های صعب العلاج عصبی هستیم💥⚡️💥
پس از اعلام خبر پیشرفت های شرکت نورالینک اقای ایلان ماسک در کاشت تراشه های مغزی برای درمان بیماری های صعب العلاج عصبی مثل سکته مغزی ، اکنون شرکت نوروالکتریکس ، روی یک فناوری غیرتهاجمی کار میکند که به شکل یک کلاه است.این کلاه با الکترود های کوچکی پوشانده شده است که جریان هایی را به مغز منتقل میکنند و بسته به نیاز کاربر ، فعالیت عصبی وی را تحریک یا مهار میکند.
.
مزیت این روش درمانی نسبت به کاشت تراشه مغزی ، غیر تهاجمی بودن آن است.
بیصبرانه منتظر اجرایی شدن این روش های درمانی نوین برای رهایی از کابوس بیماری های سخت عصبی هستیم🔥



مدیر کلینیک تبسم
 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.