مجله پزشکی و سلامت کلینیک تبسم

سوالات سکته مغزی با پاسخ دکتر روزبه کاظمی

 

14 نکته بسیار مهم در مورد تغذیه از روش دهانی – معده ای (NGTUBE)


تماس با کلینیک تبسم جهت مشاوره سکته مغزی و رزرو نوبت

  • شماره تلفن:   ۶۶۵۶۴۶۷۴   |   ۶۶۴۳۶۲۹۱
  • ارسال درخواست ویزیت و مشاوره آنلاین سکته مغزی از طریق واتسپ : 09355354332
  • زمان پاسخگویی: ساعت ۹ الی ۲۱

1 ) تغذیه از راه لوله بینی – یا گاواژ ( NGT ) زمانی لازم است که بیمار امکان بلع از راه دهان را نداشته
باشد و یا تغذیه از راه دهان برای بیمار خطرناک باشد .
2 ) تغذیه از راه لوله NG تا زمانی که بلع بیمار بهبود کامل یابد ادامه می یابد و نباید در طی این مدت بدون نظارت متخصص بلع یا پزشک با تجربه به طور موازی از راه دهان بیمار را تغذیه کرد حتی به میزان بسیار اندک .
3 ) حداکثر مدت زمانی که می توان از لوله های بینی – معده ای استفاده کرد در مورد لوله های 
سیلیکونی حداکثر 4 تا 6 هفته است. درصورتیکه که تغذیه غیر دهانی طولانی تر از این مدت  لازم باشد از روشهای دیگری ( مانند لوله PEG  ) توصیه خواهد شد .
4 ) رنگ و سایز لوله ها متفاوتند و معمولاً از شماره های 12 تا 18 برای بالغین ، 10 الی 14   برای کودکان  5 تا 8 برای نوزادان و شیر خواران استفاده می شود .
5 ) تغذیه با لوله باید در حالت نیمه نشسته صورت گیرد ، هرگز در حالت خوابیده بیمار را تغذیه نکنید بهتر است بیمار پس از تغذیه با لوله حداقل تا 30 دقیقه در حالت نشسته یا نیمه نشسته بماند .
6 ) دمای مایع مغزی  ( پودرهای آماده ، سوپ صاف شده ، آب میوه و غیره ) نباید خیلی سرد و یا خیلی 
گرم باشند ( دمای محیط توصیه می شود ).
7 ) بهتر است لوله ها به طور متوسط هر دو هفته یکبار تعویض شوند ( البته لوله های با جنس PVC باید هر 3 تا 5 روز یکبار تعویض شوند )
8 ) در ابتدای تغدیه غیر دهانی بهتر است از حجم های کمتر ( مثلا ً 50 سی سی هر  4 ساعت ) شروع و به تدریج ( هر 4 ساعت 25 سی سی اضافه شود )  تا به مقدار توصیه شده برسد .
معمولاً بیمار حجم تا 300 سی سی را هر  3 تا 4 ساعت یکبار می تواند را تحمل می کند .
9 )  مهم است که هر بار با وارد کردن 30 تا 50 سی سی آب گرم توسط سرنگ ، قبل و بعد از تغذیه از باز بودن لوله اطمینان حاصل کنید . 
10 ) تغذیه توسط لوله بینی – معده ای می تواند گاهاً سبب تغییرات مختصر اجابت مزاج بیمار به صورت اسهال مختصر( وگاهاً  یبوست ) شود که در موارد شدید نیاز به اصلاح رژیم غذائی و حتی تجویز دارو خواهد بود .
11 )  مایع گاواژ را در یخچال و تا حداکثر 24 ساعت می توان نگهداری کرد .
12)  بهتر است از مواد غذائی ادویه دار استفاده نکنید .
13 )  در صورت وجود علائمی چون تهوع و استفراغ شدید ، اسهال یا یبوست شدید ، بروز سرفه یا حالت خفگی در هنگام تغذیه ، نفخ و برجسته شدن شکم و یا درد شدید شکم حتماً با پزشک و یا پرستار دارای تجربه کافی تماس بگیرید . 
14 )  تغذیه از طریق گاواژ می تواند سبب  درجاتی از افزایش قند و نیز تغییر در املاح و  الکترولیتها خون بیمار شود که  معمولاً قابل توجه نیست .
 


 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.