مجله پزشکی و سلامت کلینیک تبسم

سوالات سکته مغزی با پاسخ دکتر روزبه کاظمی

 

کرونا یکی از علل مهم سکته مغزی


تماس با کلینیک تبسم جهت مشاوره سکته مغزی و رزرو نوبت

  • شماره تلفن:   ۶۶۵۶۴۶۷۴   |   ۶۶۴۳۶۲۹۱
  • ارسال درخواست ویزیت و مشاوره آنلاین سکته مغزی از طریق واتسپ : 09355354332
  • زمان پاسخگویی: ساعت ۹ الی ۲۱

رابطه کرونا و سکته مغزی چیست؟

کرونا یکی از علل مهم سکته های مغزی و قلبی کریپتوژنیک (بدون علت مشخص) است!


علت سکته مغزی در بیماران مبتلا به کرونا چیست؟

اخیرا در موارد متعددی شاهد بروز سکته های مغزی (وقلبی) بدون علت مشخص (Cryptogenic) بویژه در افراد جوان و میانسال که هیچ فاکتور خطر یا بیماری زمینه ای برای ابتلاء بیماریهای انسدادی عروقی ندارند هستیم. 
براساس شواهد و گزارشات متعدد از نقاط مختلف جهان تنها عامل مشترک در این بیماران ابتلاء آنها به ویروس کرونا بوده است. این بیماران در بسیاری از موارد حتی علائم بالینی واضحی از ابتلاء به 19-Covid را نداشته و یا علائم خفیفی را گزارش داده اند. 
بنظر میرسد ویروس کرونا از طریق افزایش انعقادپذیری خون و نیز ناپایدار کردن پلاکهای کلسترولی موجود در دیواره عروق، سبب ایجاد لخته و انسداد عروقی در ارگانهای حیاتی مثل مغز و قلب شده و سبب سکته های از نوع ایسکمیک(نه نوع خونریزی) میگردد.

 

راهکار جلوگیری از سکته مغزی در بیماران مبتلا به کرونا چیست؟

بنابراین توصیه میشود همه بیماران مبتلا به بیماری کووید-۱۹ در کنار سایر درمانها از حداقل یک دوز ۸۰ میلی گرمی داروی آسپیرین(ASA 80 mg) جهت پیشگیری از بروز لخته های داخل عروقی استفاده کنند. چرا که مصرف این دارو میزان مرگ و میر و شدت عوارض بیماری کرونا را بطور واضحی کاهش میدهد. 
لازم بذکر است که داروی آسپیرین سبب پیشگیری از ابتلاء به بیماری کووید-۱۹ نمیشود و درحال حاضر مصرف آن فقط در موارد ابتلاء قطعی توصیه میگردد.


مدیر کلینیک تبسم

 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.