مجله پزشکی و سلامت کلینیک تبسم

سوالات سکته مغزی با پاسخ دکتر روزبه کاظمی

 

کمبود ویتامین دی (vit D ) در ایرانیان بیداد می کند


تماس با کلینیک تبسم جهت مشاوره سکته مغزی و رزرو نوبت

  • شماره تلفن:   ۶۶۵۶۴۶۷۴   |   ۶۶۴۳۶۲۹۱
  • ارسال درخواست ویزیت و مشاوره آنلاین سکته مغزی از طریق واتسپ : 09355354332
  • زمان پاسخگویی: ساعت ۹ الی ۲۱
با توجـه به اینکه منبع اصـلی تامین ویتامین دی بـدن از طـریق جـذب نـور خورشید در سطح پوست است ، کمبود این ویتامین در دهه های اخیر در ایران بسیار شایعتر شده است ( بویژه در خانمها )
جذب نور خورشید در روزهای ابری یا نیمه ابری ، غبار آلود و آلوده ، از پشت شیشه و  در استفاده از کرم های ضد آفتاب براي تولید ویتامین دی در پوست كافي نخواهد بود ، سطح پوست در معرض تابش نیز حائز اهمیت است.
پوستهای تیره تر مقادیر کمتری از جذب نور و در نتیجه ریسک بیشتری برای کمبود ویتامین دی  دارند.
برخی مواد غذایی مانند انواعی از ماهی ها ، روغن کبد ماهی ، لبنیات غنی شده و غلات نیز مقادیری از ویتامین دی بدن را تامین می کنند.
کم کاری کلیوی در اثر بیماریهای کلیه یا در سنین بالا ، کاهش جذب به دلیل سوء هاضمه و چاقی نیز از علل دیگر کمبود این ویتامین می باشند.
کمبود ویتامین دی ، بویژه در ابتدای بیماری می تواند هیچگونه علامتی نداشته باشد و یا علائم خفیفی ایجاد کند که مورد توجه قرار نگیرند.
کمبود ویتامین دی می تواند در ابتدا به صورت دردهای عضلانی استخوانی ، احساس خستگی روزانه ، ضعف عضلانی ، ابتلاء مکرر به انواع عفونتها بویژه سرماخوردگی و آنفلونزا نمایان شود.
کمبود این ویتامین می تواند احتمال ابتلا به افسردگی ، سرطانهای مختلف  و شکستگی های استخوانی را تا چندین برابر افزایش دهد.

میزان مصرف روزانه مورد نیاز در سن زیر 70 سال 600 واحد و در حاملگی و بالای 70 سال 800 واحد در روز است.

 



مدیر کلینیک تبسم
 

دیدگاه شما

0

Website

در حال حاضر هیچ نظری ثبت نشده است. شما می توانید اولین نفری باشید که نظر می دهید.